SUKARNYA MEMBANGUN KAMPUNG BARU DI KL

4/19/2009 03:40:00 PTG at 4/19/2009 03:40:00 PTG

TERMASUK DALAM KAWASAN SEGI TIGA EMAS DI IBU NEGARA,
TETAPI MASIH 'TERBENGKALAI' SEHINGGA KINI


Baru-baru ini bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi melancarkan projek bernilai kira-kira RM500 juta bagi pembangunan semula Tapak Pasar Minggu seluas 1.5 hektar milik Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Kampung Baru terletak ditengah bandaraya dan termasuk dalam kawasan segi tiga emas yang paling beharga, tetapi pembangunannya masih tersekat-sekat. Sudah dua dekat berlalu, namun kawasan tersebut seolah-olah 'KEKAL' tanpa banyak perubahan. Ikuti wawancara eksklusif wartawan Sinar Harian bersama Bapa Arkitek Pembangunan Kuala Lumpur, juga Bekas Datuk Bandar DBKL, Tan Sri Elyas Omar untuk mengupas lebih lanjut mengenai projek pembangunan berkenaan.


SH: Bolehkah Tan Sri jelaskan mengenai usaha pembangunan kampung Baru ketika menjadi DatukBandar sejak tahun 1981 hingga 1992?
Tan Sri: Saya pernah membuat rancangan membangunkan kawasan Kampung Baru secara komprehensif dan tidak menyukai rancangan pembangunan secara berperingkat-peringkat. Kita tidak boleh melaksanakan pembangunan Kampung Baru dengan mengunakan istilah 'sikit-sikit lama-lama jadi bukit' memandangkan masalah dihadapi ialah kesukaran untuk mengenalpasti pemilik tanah memandangkan ada di antara mereka tidak menetap disitu, malah ada yang telah meninggal dunia. Sekiranya kita hendak merancang pembangunan, perlu ada strategi sama ada melalui pembangunan komprehensif atau pun secara lot. Saya memuji DBKL mempunyai usaha baik untuk membangukan Kampung Baru. Saya melihat dalam perancangan terbaru DBKL mempunyai pelan tempatan yang agak lengkap tetapi say amelihat cara ini agak susah dilaksanakan. Ini kerana cara tersebut masih lagi bergantung pada inisiatif pemilik tanah walaupun rancangan di buat.

SH: Mengapa Tan Sri malihat cara digunakan DBKL tidak begitu sesuai dilaksanakan?

Tan Sri: Kaedah sepatutu dibuat rancangan yang pernah dilaksanakan oleh saya seperti pembangunan Kuala Lumpur City Center (KLCC), ketika saya memindahkan penduduk di pangsapuri. Pada masa itu saya telah cetuskan idea untuk membangunkan projek tersebut secara komprehensif seluruh kawasan secara seerentak pada tahun sekitar 1980-an. Saya memberi cadangan kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad supaya membina dua bangunan yang tinggi merangkumi bangunan untuk kediaman dan satu lagi untuk perniagaan. Itulah yang akhirnya menjadi Twin Tower (KLCC). saya juga memberi cadangan membuat banguna secaara menegak memandangkan ruang udara adalah percuma. Jika kita buat pembangunan seccara lebar menggunakan tanah itu akan merugikan. Masa itulah terlaksana rancangan pembangunan yang komprehensif.
SH: Bagaimana Tan Sri mengaplikasikan projek bangunan KLCC di Kampung Baru?
Tan Sri: Saya rasa pendekatan ini sepatutnya dilaksanakan di Kampung Baru kerana kita tidak boleh membuat lakaran pelan bangunan seperti yang dibuat bagi pembinaan Puncak Baru (City Hall) 100 peratus. Bukan saya kata tidak boleh, malah saya melihat di sesetengah tempat boleh dilaksanakan layout plan untuk lot yang boleh dibangunkan seperti setengah ekar dan satu ekar, boleh dibuat terhad. Mungkin hanya tertumpu pkepada 30 peratus kawasan tiu sahaja manakala kawasan selebihnya iaitu sebanyak 70 peratus sewajarnya memalui pembangunan komprehensif atau secara block development.
maknanya, seluruh kawasan Kampung Baru berkeluasan 105 hektar dibahagikan kepada empat atau tiga bahagian di mana satu bahagian sebanyak 60 ekar akan dibangunkan secara berperingkat atau dalam jangka masa lima tahun. Manakala selebihnya mengikut keadaan pasaran dengan melibatkan syarikat gergasi terutama sekali milik kerajaan (GLC) seperti Tabung Haji, Khazanah, Amanah Raya Berhad (ARB) dan Petronas yang boleh berkecimpung membangun dan membeli bangunan itu. Ada Back to back invesment.
SH: Bagamanakah pandangan Tan Sri Terhadap syarikat GLC membantu penduduk Kampung Baru?
Tan Sri: Pemilik tanah boleh joint venture dengan syarikat gergasi menubuhkan satu koperasi bagi membolehkan pemilik tanah mempunyai saham dan hak pada tanah tersebut tetapi bukan menubuhkan syarikat. Jika menubuhkan syarikat, saya melihat kerajaan boleh menolong membangunkan pembangunan di bawah Bank Rakyat dan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDC). dengan adanya koperasi ini, ia akan memudahkan joint venture dengan syarikat gergasi seperti Petronas, Tabung Haji dan lain-lain lagi. Tiada masalahnya sekiranya ada koperasi luar yang ingin bekerjasama tetapi mesti dilaksanakan secara berperingkat umpamanya secara jangka panjang 20 tahun.
SH: Boleh Tan Sri jelaskan mengenai kawasan sekitar Kampung Baru yang boleh dimajukan dan kenapa sudah dua dekat pembangunan tidak dilaksanakan?
Tan Sri: Saya berpendapat bahawa kawasan luar sekitar Kampung Baru seperti Chow Kit dan kawasan Hospital Kuala Lumpur (HKL) boleh dibangunkan bersama Kampung Baru, yang saya lihat keadaan hospital usang. Bukan setakat itu, malah seluruh kawasan daripada Jalan Sultan Ismail sampai ke Jalan Tun Razak boleh dibangunkan secara komprehensif dengan mengambil masa 20 tahun. Saya khuatir sekiranya cara pembangunan dilaksanakan secara lot sahaja dan terpaksa bergantung kepada inisiatif. Saya merasakan sampai sampai 50 tahun pun pembangunan tidak dapat dibina. Itulah masalah dihadapi sejak 20 tahun, apabila saya cuba membangunkan dahulu sampai sekarang, dan ia tidak dibangunkan.
Fikirlah kalau kita mempunyai tanah di situ untuk dibangunkan tetapi berkeluasan hanya 5,000 kaki sahaja apa yang boleh lakukan. Sedangkan jalan perlu diperbesarkan dan longkang kena buat. sekiranya kerja pembangunan jalan dilakukan, kita perlu dapatkan persetujuan daripada jiran di sebelah. Saya kurang bersetuju pelan jalan raya yang akan dilaksanakan DBKL kerana mengekalkan jalan biasa sekaligus mewujudkanbuild in constrain, iaitu jalan raya sedia ada dikekalkan. Saya melihat kawasan dan ajalan di situ kecil. Apabila dikekalkan lakaran jalan mengikut jalan raya yang asal, ia tidak boleh dibangunkan kerana kawasan disitu kecil. Malah kita terpaksa buat jalan baru tetapi harus mendapat persetujuan daripada pemilik tanah dan mereka mesti berpindah sementara di satu penempatan yang baru. Jadi apabila kawasan itu telah dibangunkan, mereka boleh balik ke kawasan itu sekiranya dibina rumah untuk mereka atau ke kawasan lain.
SH: Apakah harapan Tan Srimengenai pembangunan Kampung Baru dan mengekalkan keaslianya?
Tan Sri: Kita melaksanakan projek pembangunan bukan hanya untuk Kampung Baru sahaja tetapi pembangunan menyeluruh (Regional Development Within Wilayah Persekutuan) iaitu pembangunan wilayah dalam Wilayah Persekutuan termasuk Kampung Baru, Pasar Chow Kit, Hospital Kuala Lumpur, Jalan Pahang dan Jalan Tun Razak. Inilah cara saya mungkin makan masa 20 tahun tetapi masa itu amat singkat. Kita buat pelan untuk bangunkan KLCC pun ambil masa 20 tahun juga. Dari segi mengekalkan ciri keaslian kampung, kita tidak boleh membangunkan seluruh kawasan tersebut. lagipun, mana ada bangunkan bersejarah di situ. Kampung Baru sekiranya ia dibangunkan semula agar sentiasa baru dan ciri-ciri pendudunya dikekalkan. Sebagaimana saya katakan tadi, sebanyak 30 peratus daripada pembangunan bakal dilaksanakan boleh dibina mempamerkan ciri-ciri sejarah kawasan itu atau ciri kemelayuan.
SH: Bagaimana dengan nasib orang Melayu, adakah mereka akan dipinggirkan?
Tan Sri: Saya tidak melihat bahawa penduduk akan dipinggirkan sekiranya pembangunan dilaksaakan. Malah pemilik tanah di kawasan itu akan menjadi kaya. Contohnya. tanah yang dijual kepada Petronas untuk projek KLCC. Kebanyakkan pemilik kini menjadi jutawan. Jika pemilik tanah di KLCC berkeluasan 160 ekar boleh jadi jutawan. Kita mengambil secara keseluruhan. Ini merupakan Peluang orang Melayu mendapat keuntunggan yang lumayan. Pembangunan yang akan dilaksanakan boleh menjangkau sehingga 25 tahun. Sehubung itu, sewajarnya ditubuhkan koperasi. Di samping itu, kerajaan patutu mewujudkan mekanisme membangunkan satu institusi kewangan khas bagi membiayai projek tersebut. Saya mendapati orang Melayu di situ tiada modal, melainkan hanya mempunyai tanah sahaja. Sepatutnya, tanah dinilai mengikut pasaran dan itulah diberi modal membangunkan berdasarkan pasaran dan nilai tanah. Jika ada rancangan lebih inovatif dan besar-besaran, saya tidak nampak pemilik tanah ini mempunyai masalah mengenai nasib mereka. Isu siapa sisih siapa, itu tidak timbul kerana itu tanah mereka, melainkan mereka-mereka sesama sendiri menentukannya dari segi hak milik, hukum faraid dan sebagainya.
* TAN SRI ELYAS OMAR TIDAK ADA MENYEBUTPUN PENTADBIR KAMPUNG BARU IAITU LEMBAGA PENTADBIR MALAY AGRICULTURE SETTLEMENT (MAS).
* SEOLAH-OLAH MAS TELAH DIPINGGIRKAN.

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

Tahniah pengusha blog! Itu menunjukkan setiap menteri atau pun Datuk Bandar yang telah memimpin Wilayah Persekutuan tidak faham peranan mereka apabila berurusan hal-hal berkaitan dengan Kampung Baru. Artikel Mingguan Malaysia ialah maklumat 'counter' temubual dengan Tan Sri Elyas Omar.
Akhirnya mereka hanya membuat keputusan sesuka hati yang pastinya menggembirakan pihak2 tertentu untuk seketika sahaja!
Diharapkan Menteri Baru dan datuk Bandar baru tidak mengulangi sejarah orang dulu-dulu sebelum mereka!

Unknown berkata...

Assalamualaikum,

Pada hemat saya, Kg. Baru amat memerlukan rangkaian jalan-jalan yang baik bagi menarik pertumbuhan aktiviti komersial dan peningkatan nilai hartanah setempat. Sila lihat cadangan dibawah:

http://farm4.static.flickr.com/3197/2783074781_b728893289_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3096/2783883128_f22ab25ac5_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3030/2783029297_e22fd2683e_o.jpg

Wassalam.